donderdag 29 januari 2015

Recept: Stampot Koolraap

Een makkelijke en ook lekker knol om te kweken. Ik heb 2 jaar geleden voor het eerst het ras Friese Gele gezet. En wat een lol heb je van de groente. Ze vragen nauwelijks onderhoud en die dingen spuiten de grond uit.
In 2014 heb ik ze weer gezet, twintig stuks en daarvan zijn er 15 de schuur ingegaan.

Ik sla ze op in kratjes en deze gaan gestapeld in de aardappelkist. Ze gaan er rond oktober in en ik denk dat ze tot maart wel goed blijven. Dit moeten we alleen nog uit proberen.
Vandaag maar eens een kratje uit de aardappelkist gehaald. Drie leuke knollen die na schoonmaak 2100 gram opleveren. Daar kunnen we een leuke pan stampot van maken :)



Ingrediënten:
2 kg schoongemaakte koolraap
3 kg aardappelen
250 gram spekjes
2 grote uien
zout
peper
nootmuskaat

en een grote pan!

Bereidingswijze:

De koolraap snijd ik met de mandoline in frietreepjes (niet de hele dikke repen)
Iets te kleine pan...
Aardappels in de pan onder water, koolraap er boven op. Alles aan de kook tot de aardappels gaar zijn en de koolraap beetgaar tot gaar.
In een andere pan de spekreepjes en uien uitbakken. Daarna alles door elkaar stampen. Op smaak brengen met zout, peper en nootmuskaat. Eventueel kun je nog melk en boter toevoegen.
Je kunt dit zo eten maar ook met een gehaktbal, braadworst, slavink wat je maar lekker vindt. En de spekjes kun je er uitlaten.

Het restant vriezen we in voor de luie dagen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten